Wednesday 16 May 2012

Kek Batik Homemade...

Ada ke kek batik buat dekat kilang??? aku rase xde lagi, ntahla ke aku yang x tau. By the way, hari ni aku mula berjinak-jinak nak post something kat blog aku ni. Dah lama ditubuhkan tapi tak update-update pun 

So, untuk post yang ke2 ni aku nak letak pasal KEK BATIK yang aku buat sendiri. Here my Sweetest  KEK BATIK..



Cantik kan... ni kek batik yang ke 3 pernah aku buat seumur hidup aku.. n yang kali ni mmg lagi ok, lagi cantik, lagi menjadi n rasenya lagi sedap kot.. so nak resepi cara membuatnya tak??

Ok akak-akak, adik-adik, makcik-makcik, tuan puan, encik-encik, abang-abang....sila ambil pen, kertas or print scrint or print jerk or buat jela ape yang anda rasa boleh ikut resepi ni.

Bahan-bahan:

Milo - 15 sudu besar penuh
Susu pekat - 1/2 cawan ( ikut jugak laa korang nak manis ke biase2 ke kurang manis ke)
Coklat masakan - 400 gram
Telur- 3 biji 
Biskut Merry - 350 gram ( dipatahkan menjadi 2 atau 3)
Butter- 375 gram

Cara Memasak

1. Masukkan semua bahan ke dalam kuali kecuali biskut merry.

2. Kacau bahan2 tersebut sehingga sebati dengan api yang sangat kecil

3. Apabila bahan-bahan coklat tersebut telah mendidih , tutup api kemudian masukkan biskut merry gaul 
sehingga semua biskut disaluti coklat

4.tuang ke dalam bekas atau loyang yang dilapik dengan plastik tahan haba ( guna plastik milo refill tu pun boleh )

5. Biarkan sejuk, kemudian masukkan dalam peti ais. 


or kalau anda x confident dengan resepi aku anda boleh layari link or blog bawah ni , siap ada VIDEO skali


aku wat ikut resepi ni la.. cume aku wat setengah jer daripada resepi yang diberi.. resepi kat atas tu resepi full ikut blog tu.. So ape lagi.. Resepi dah ade.. Bahan kalo dah ade lagi bagus.. 





2 comments:

  1. Ati, cantik r....xhulur kt aQ?sedap x?msti sedap an....ngok la sape yg kongsi resepi ni kt ko...hehehehehehhe

    ReplyDelete
  2. hahahah... sedap la kot... nanti puji diri sendiri kate perasan plak.. alaa ko wat je lain.. ape susah...

    ReplyDelete